در حوزه مدارس فوتبال و آکادمی فعالیت می کنم/ موفقیت هر ورزشکار گرو در اعمال و رفتار اجتماعی او دارد

به گزارش ورزش آزاد؛ این هفته خبرنگار ورزش آزاد مصاحبه با یکی از مربیان با دانش و تحصیل کرده استان و دانشجوی دکتری رشته تربیت بدنی، مهدی آب آذر چند کلامی با او گپ و گفتگوی کوتاهی داشته است که شرح زیر است:

لطفا خودتان را معرفی کنید و چند سال دارید، همچنین میزان تحصیلات شما؟

به نام و یاد خداوند بزرگ که همه هستی سر چشمه از ذات اوست، عرض ادب و احترام دارم خدمت همه ورزش کاران مربیان و همه اساتید گرامی اینجانب مهدی آب آذر هستم، متولد سال ١٣۶٣ شهرستان دشتستان، بخش بلوک ارم، روستای رود فاریاب، در حال حاضر دانشجوی دکترای فیزیولوژی ورزشی در خدمت شما هستم.

فوتبال را از کجا آغاز کردید و چطور به این رشته علاقمند شدید؟

البته از دوران کودکی همه ما به اقتضای شرایط اقتصادی در کوچه محل زندگی خواه نا خواه علاقمند به این رشته می‌شویم، آغاز علاقه مندی بنده از رشته فوتبال به جام جهانی ٩۴و آن پنالتی بیاد ماندنی که روبرتو باجو به آسمان زد تا برزیل قهرمان آن فینال در کشور آمریکا شود، را بیشتر در خاطرم هست.

اولین مربی شما چه کسی بود؟

در دوران جوانی که بیشتر در محلات بوشهر مشغول به کار و فعالیت بودیم، همیشه به عنوان پیشکسوت و مربی خودم همیشه برایشان احترام قائل هستم، زنده یاد ناصر خرسند و کریم تاجدینی به عنوان اساتید خودم و آقای مجید مهندسی یک انسان شریف و زحمت کش در محلات بوشهر مربی بنده بوده‌اند که جا دارد از آنها یاد کنم.

چه عناوینی در این چند سال کسب کردید؟

در این سال‌ها بیشتر بنده سعی کردم در حوزه مدارس فوتبال و آکادمی و بخش نونهالان و نوجوانان فعالیت کنم که عناوینی که کسب کردیم، کسب مقام سومی با تیم زیر یازده سال مقاومت بوشهر در مسابقات لیگ زیر یازده سال، کسب مقام نائب قهرمانی تیم زیر یازده سال نیروگاه اتمی در مسابقات لیگ زیر یازده سال شهرستان بوشهر، همچین یک فصل با رده پایه ایرانجوان بوشهر در لیگ برتر نونهالان و همچنین در باشگاه پارس خلیج فارس و مقاومت بوشهر و در آخر با مدارس فجر و تلاش بوشهر مشغول به فعالیت بودم که جهت یاداوری، عناوین زیادی که در مسابقات مختلف و یادوارها کسب مقام های قهرمانی و نائب قهرمانی بوده است.

درجه مربیگری فوتبال شما چیست؟

درجه مربیگری بنده C license آسیاست همچنین دوره‌های دانش افزایی یوفا که چندی پیش در شهر بوشهر برگزار شد، مدرک مربیگری آمادگی جسمانی زیر نظر فدراسیون ورزشهای همگانی، مدرک علم تمرین زیر نظر استاد تاروردی بدنساز تیم ملی و همچنین بنده دارای دو مدرک داوری فوتبال هم می باشم انشالله به زودی در کلاس B آسیا یا A ایران شرکت خواهم کرد.

چند سال است که به عنوان مربی کار می کنید و با چه تیم هایی کار کرده‌اید؟

حدودا ١٠ سال است که در عرصه ورزشی فعالیت دارم ۶سال است که به صورت فعال در عرصه مربیگری و حوزه فوتبال مشغول می‌باشم همچنین با تیم‌های مقاومت بوشهر، در تیم نخلستان هلیله در رده نوجوانان چهار سال سابقه فعالیت با تربیت بدنی نیروگاه اتمی بوشهر به صورت تمام وقت یه فصل با تیم ایرانجوان در رده پایه و در مدارس غیر انتفاعی بوشهر مشغول به تدریس در آموزشگاه‌های بوشهر به عنوان دبیر ورزش در مدارس کوشا و آیندگان انقلاب فعالیت دارم .

فکر می کنید راز موفقیت یک ورزشکار در چیست؟

راز موفقیت یک بازیکن در بعد تخصصی، داشتن برنامه ریزی و نظم در امورات اجتماعی خود است تغذیه مناسب خواب کافی احتیاط در روابط اجتماعی فضای مجازی معضل بزرگی خواهد بود، اگر بدون هدف در این حوزه فعالیت کنند چه بسا لطمات جبران ناپذیری بر سلامت روان شخصی فرد خواهد گذاشت. گوش دادن به فرامین مربیان و در خانه اطاعت از پدر مادر و در مدرسه اطاعت از استاد و معلم می‌تواند کمک زیادی در موفقیت آنها کند.

راز موفقیت یک مربی را عنوان کنید؟

به نظر من رمز موفقیت یک ورزشکار حتی یک مربی در کوچک نفسی و احترام به پیشکسوتان و تواضع داشتن است و همچنین راز کلی و موفقیت یک مربی این است که، در این مسیر لازم هست آموزش‌هایی ببینند به عنوان مثال مربیگری دقیقا برخلاف بازیگری فوتبال است لازم است آموزش‌هایی از قبیل علوم تمرین علوم روانشناسی علوم تغذیه علوم بدنسازی علوم مدیریت و همچنین تجارب عملی و ارتقاء سطح علمی که نشان گر میزان توانایی فرد در حوزه خود می‌باشد را باید دارا بود، در کل راز موفقیت هر مربی کار کردن و کسب تجربه و تحمل باخت و داشتن کنترل اعصاب، خواندن کتاب و بروز کردن اطلاعات علمی خود در پیشرفت آنها کمک زیادی خواهد کرد.

فوتبال قدیم با جدید چطور می‌بینید؟

فوتبال قدیم با جدید خیلی فرق کرده، به عنوان مثال در قدیم یادگیری فوتبال به صورت فردی و عمده یادگیری در محلات زمین خاکی‌ها و کوچه‌ها بود اما امروزه با پیشرفت صنعتی، به تدریج فوتبال هم پیشرفت کرد، شاید در چهل سال پیش در کشور، مدارس فوتبال به تعداد انگشتان یک دست هم نبود، اما امروزه شاهد تاسیس باشگاه‌های زیادی هستیم که همین کار در پیشرفت فوتبال کمک زیادی کرده است، به نظر من کشور ما در عصر حاضر پیشرفت‌های زیادی کرده، اما در فوتبال قدیم اخلاق مداری پهلوانی انسان‌هایی چون، دهداری، مهراب شاهرخی،ووو سیروس قایقران وغلامرضا تختی که همواره خود را از مردم می‌دانستند و همواره دغدغه مردم را داشتند، نسبت به عصر حاضر کمتر شده، در قدیم مردم عاشق فوتبال بودند، اما امروزه بیشتر برای رسیدن به شهرت و لذت پولدار شدن و ارتقاء سطح اجتماعی بیشتر پیداست تا اصل فوتبال، البته با توجه به اینکه فوتبال امروزه یک صنعت و یک ابزار شده است و برای کسب درآمد بازیکنان هی تغییر باشگاه میدن و انچنان عرق باشگاهی چندانی ندارند.

مقوله ورزش در کل توضیح دهید؟

ورزش و تربیت بدنی در جوامع امروزی دارای کار کردهای اجتماعی و فرهنگی فراوانی است و باید در حوزه پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی توجه ویژه‌ای به آن شود. پیشرفت ورزشی و ارتقا در جدول جهانی ورزش، شاخص عمده‌ای از پیشرفت فرهنگی و اجتماعی در تمدن جدید و عامل تعیین کننده‌ای در رشد اقتصادی و صنعتی به شمار می رود. چناچه اشاره‌ی به پیشرفت‌های کشور روسیه از جام جهانی بیاندازیم سهم کشور روسیه از جام جهانی ۲۰۱۸، طبق ادعای کارشناسان بین المللی تخمین زده اند که بخش گردشگری در طول برگزاری جام جهانی فوتبال بین ۴۰ تا ۷۰ میلیارد روبل ( ۶۳۴ میلیون تا ۱.۱۰۹ میلیارد دلار) به تولید ناخالص داخلی روسیه کمک کرده است و این تاثیرات ورزش و بویژه فوتبال است، یا به عنوان مثال المپیک این رویداد بزرگ که نقش بسیار زیادی در روابط فرهنگی میان ملت‌ها و همچنین رونق اقتصادی خواهد داشت.

چرا بعضی از فوتبالیست‌ها موفق هستند و بعضی موفق عمل نمی‌کنند و حتی حرفه‌ای هم فکر نمی‌کنند؟

موفقیت هر ورزشکار گرو در اعمال و رفتار اجتماعی او دارد، به عنوان مثال طبق نظریه آبراهام مزلو یکی از بزرگترین روانشناسان جهان که برای پیشرفت یک انسان یک هرم را تعریف کرده، اولین نیاز نیازهای اساسی فیزیولوژیکی مثل آب غذا نیازهای روحی مثل آرامش و امنیت و در آخر که اگر همه این‌ها باشد خود شکوفایی که فرد می‌تواند تمامی استعدادهایش را به معرض نمایش بگذارد بدون شک بنده پیشرفت کردن و نکردن هر فرد را دست خود او می‌دانم برای پیشرفت، اول باید یک هدف را در ذهن خود ترسیم کنید و بعد برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید، سختی‌های زیادی را به جان بخری صبورباشی کاری به کسی نداشته باشی و فقط بر روی اهداف خود تکیه کنید تا در آخر مزد تمامی زحمت هایی که کشیدید را بگیرید.

شما با بچه‌های اوتیسم کار کرده‌اید و البته بدون هیچ چشم داشتی بوده.

بله به لطف خدا چند مدتی با همکاری یکی از دوستان خوبم و مدیر مدرسه تلاش بوشهر آقای مجید استاد زاده، اقدام به کاری جدید روی کودکان اوتیسم کردیم و که پیشرفت های قابل توجه ای در این حوزه هم داشتیم، همان طور که می‌دانید اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده‌ی عصبی رفتاری است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرار شونده است و به دلیل گستردگی علائم، آن را اختلال طیف اوتیسم می‌نامند.
این بیماری اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت‌ها در سطوح مختلف را شامل می‌شود. ما با تمرینات هماهنگی بین عصب و عضله توانستیم در بخش مهارت‌های فردی با یک کودک بنام علی رضایی که پیشرفت او تا ۵٠ روپایی و مهار توپ با سینه، شوت مستقیم به دروازه و ضربه سر با مهارت بالا در مجموع بود، رسیدیم که طبق نمودار، تمامی پیشرفت مهارتی بازیکنان و دقیقا تمامی آیتم‌ها، همانند یک بازیکن سالم انجام می‌شد که تجربه بسیار خوبی بود که توانستیم در این زمینه بدست آوریم.

در حاضر فعالیت ورزشی هم دارید.
در حال حاضر چون بخاطر وضعیت شیوع بیماری کرونا، تمرینات تمامی ردهای سنی پایه خصوصا مدارس فوتبال در کشور تعطیل شده، اما امیدواریم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، بتوانیم دوباره فعالیت مان را آغاز کنیم و به امید خداوند قصد دارم اینبار در رده جوانان شروع به فعالیت کنم.

ورزش چه تاثیری در زندگی ادما دارد؟

ورزش کردن باعث شادابی و نشاط می‌شود، من زمانی که در محیط ورزشی هستم آرامش خاصی دارم، بدور از افکار منفی برای چند لحظه‌ای که تمرین می‌دهم ارزش قائل می‌شوم، با تمام وجودم در خدمت شاگردانم هستم با این روحیات تاثیر مثبتی در برخوردم با مردم خواهد داشت و حتی در زندگی شخصی نیز اثرات مثبتی به همراه دارد.

فوتبال لیگ برتر سالی که گدشت و امسال چطور دیدید؟

امسال در فصلی که گذشت متاسفانه دو سهمیه لیگ برتری از استان ما به لیگ پایین تر سقوط کردند، پارس جم و شاهین شهرداری بوشهر، در پارس جم استارت از زمانی شروع شد که وزارت نفت اعلام قطع همکاری با تیم‌های نفتی کرد و در شاهین با توجه به داشتن منابع مالی، باز ضعف مدیریت به چشم می‌خورد.

بدون شک در تیم‌هایی که سقوط می‌کنند، ضعف‌های عمده‌ای بوده و داشته‌اند، که آن مدیر قادر به حل و ریشه‌یابی مشکل در کمترین زمان ممکن نبوده، همچنین در بحث مربیان موفق استان ضمن تبریک به آقای محمود آرامش و تک تک همکاران‌شان در شاهین بندر عامری به نظرم او و تمامی، مجموعه شاهین بندر عامری کارنامه قابل قبولی در صعود به لیگ دسته دوم کشور داشته‌اند که در ادامه برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم، در بحث موفقیت تیم‌های کشوری امسال، ضمن تبریک به جناب محمود خرمزی همراه با تیم آلومینیوم اراک و صعود به لیگ برتر کشور، همراه با رسول خطیبی کاری بس بزرگی انجام دادند، که قابل تقدیر است.

صحبت پایانی:
در پایان از تمامی مربیان و پیشکسوتان و مدرسان عزیز که برای من زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم، و درود می فرستم به زنده یادان، ناصر خرسند و کریم تاجدینی که واقعا در بحت ساختار سازی بازیکنان پایه، مرشان را فدا کردند، خدا روح شان را شاد کند و همچنین از شما خبرنگار محترم و سایت وزین ورزش ……… که همیشه مشوق و حامی ورزشکاران هستید واقعا تشکر و قدردانی می‌کنم، برایتان آرزوی موفقیت و بهروزی دارم .

مصاحبه از نعمت اله امین نژاد

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.