نویر در نقش عابدزاده:کابوس تلخ ایران زنده شد! (عکس)

30 سال پیش- چنین روزهایی:

به گزارش ورزش آزاد؛

در جام ملت های آسیا ۱۹۹۲ که آبان ماه سال ۱۳۷۱ و در هیروشیمای ژاپن برگزار شد، ایران در گروهی متشکل از کره شمالی، امارات و ژاپن قرار گرفته و به نظر می رسید یکی از بخت های صعود به دور بعد است. تیم پرستاره علی پروین دو سال بعد از فتح پکن و اولین قهرمانی بعد از انقلاب، در شرایطی راهی ژاپن شد که این بار نیز یکی از شانس های قهرمانی محسوب می شد.

تورنمنت با برتری ایران برابر کره شمالی با دو گل فرشاد پیوس و سیروس قایقران آغاز شد. اما در دومین بازی تیم ملی با ارائه نمایشی انتقادبرانگیز، مقابل امارات با تساوی بدون گل متوقف شد تا دیدار پایانی برابر ژاپن حساسیت بیشتری پیدا کند. ژاپن باید برابر ایران به پیروزی می‌رسید تا از حذف زودهنگام نجات پیدا کند، اما ما با یک تساوی نیز راهی دور بعد می شدیم.

 

 

اما در یکی از عجیب ترین روزهای تاریخ فوتبال ایران، ما با تک گل دقایق پایانی کازویوشی میورا مغلوب ژاپن شده و وداع زودهنگامی با تورنمنت داشتیم. عجیب از این جهت که در نیمه دوم و بعد از دریافت گل در دقیقه ۸۷، مجتبی محرمی خودش را پشت دیگر بازیکنان پنهان کرده و ضربه ای شدید به جمال شریف، داور بازی زد. اما قاضی سوری که متوجه زننده ضربه نشده بود، ابتدا فرشاد پیوس و بعد نادر محمدخانی را با کارت قرمز مواجه کرد و بازی با بدترین شرایط ممکن به پایان رسید.

البته ابتدا در دقیقه ۶۰ جمشید شاه ‌‍محمدی، مهاجم بلندقامت فوتبال ایران توسط داور اخراج شده بود و ما که تا دقایق پایانی موفق به حفظ تساوی شده بودیم، هشت نفره زمین را ترک کردیم. بازیکنان تیم ملی ایران تصور می کردند جمال شریف با آنها لجبازی می کند و به همین دلیل در تمام طول ۹۰ دقیقه بسیار عصبی در زمین حاضر بودند.

 

 

 

 

 

در نهایت مرتضی کرمانی مقدم، نادر محمدخانی، فرشاد پیوس، جمشید شاه‌محمدی و البته مهم تر از همه مجتبی محرمی مدتی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا محروم شدند تا کابوس تیم ملی تکمیل شود. این برای اولین بار در تاریخ بود که ما در جام ملت های آسیا در مرحله گروهی حذف می شدیم.

دوران تلخ علی پروین بعد از آن تورنمنت فرا رسید و این سرمربی محبوب و پرافتخار، چندی بعد و تقریبا به مدت شش سال محکوم به دوری اجباری از دنیای فوتبال شد. عجیب اینجاست ایران در آن تورنمنت در سه مسابقه و ۲۷۰ دقیقه، حتی یک تعویض هم نداشت و کلی ستاره روی نیمکت پشت خط ماندند. اظهارنظر تاریخی علی پروین؟ حذف شدیم و هیچکس حق ندارد یک سوغاتی هم بخرد، تمام.

 

 

اما گل دوم امروز تیم ملی ژاپن برابر آلمان شباهت زیادی به گل میورا به دروازه احمدرضا عابدزاده داشت. در آن دیدار حرکتی که از سوی روی راموس با آن چهره خاص طرح ریزی شده بود، در نهایت در سمت راست محوطه به مهاجم گلزن حریف رسید و او با ضربه ای دقیق به طاق دروازه، بهترین دروازه بان وقت آسیا را مغلوب کرد.

امروز نیز روی ارسال ایتاکورا، تاکوما آسانو در همان جناح صاحب توپ شده و با یک شوت دقیق و البته بهره گیری از اشتباه مانوئل نویر، گل برتری ژاپن را به ثمر رسانده و این برتری تاریخی برای نماینده شرق آسیا را مسجل کرد.

گل دوم ژاپن مقابل آلمان که امروز توسط آسانو  به ثمررسید دقیقا کپی گل میورای تیزچنگ بود که امروز در ورزشگاه کنار هیده توشی ناکاتا نشسته و بازی را تماشا می‌کرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.