اولین گلم در جام جهانی خاص بود / با جدیت تمرین میکنم

مسلم مسیگر در گفتگو با سایت فیفا:

به گزارش ورزش آزاد؛ بخش رسانه‌ای فیفا با مسلم مسیگر کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران گفت‌وگو کرد که مشروح آن در زیر آمده است:

«مسلم مسیگر روزهای خود را صرف تمرین و وزن کردن محصولات در اداره‌ی استاندارد می‌کند. او در ماه نوامبر مرخصی گرفته است. او را در حال بلند کردن یک شیء ۱۴ کیلوگرمی تصور کنید که هر یک از همکارانش را به وجد می‌آورد.

بازی‌های نفس‌گیر مسیگر در فینال‌ اخیر آسیا، ایران را به جام جهانی فوتبال ساحلی امارات ۲۰۲۳ رساند و مردمش را به فکر یک جایزه لوکس، نقره و طلا واداشت. با این حال این یک جام دیگر بود که او در رویاهایش بزرگ شد.

او در سال ۲۰۰۴ در حال بررسی چند پیشنهاد هیجان انگیز در لیگ برتر فوتسال ایران بود که در یک رده مسابقات فوتبال ساحلی شرکت کرد.

مسیگر به فیفا گفت: «نمی‌توانستم وضعیت زمین را باور کنم. بیشتر شبیه فوتبال خاکی بود تا فوتبال ساحلی! ما پرسیدیم که آیا میپتوانیم با کفش بازی کنیم، اما آن‌ها (برگزار کننده‌) به ما اجازه ندادند. ما به هر حال بازی کردیم، تیم ما ۲۰ گل زد و من ۱۸ گل زدم. همه چیز این‌گونه شروع شد. در اولین فصلی که فوتبال ساحلی بازی می‌کردم، در لیگ کشور چهارم شدیم و من بهترین گلزن شدم. سپس به تیم ملی دعوت شدم. حضور در تیم ملی آرزوی هر بازیکنی است و این یک افتخار برای من بود.»

فقط چند سال پس از شروع این ورزش، مسیگر در اوج خود بازی می‌کرد یعنی در جام جهانی فوتبال ساحلی فیفا.

او به یاد می‌آورد: «۲۰۰۷ در ریو برای من واقعا شگفت انگیز بود. شرکت در مسابقه‌ای در آن سطح بسیار جالب بود. اولین گل من در جام جهانی برای من بسیار خاص است. بازی مقابل پرتغال که آن سال واقعا قدرتمند بود. این اولین بازی ما بود. جو کوپاکابانا واقعا خاطره انگیز بود و ما عملکرد خوبی داشتیم.

 

مسیگر به ایران کمک کرد تا برای اولین بار در تاهیتی ۲۰۱۳ از مرحله‌ی گروهی صعود کند، پیش از باخت ۶ بر ۵ مقابل قهرمان احتمالی یعنی روسیه در مرحله یک چهارم نهایی. این داستان مشابه در پرتغال ۲۰۱۵ بود، جایی که آن‌ها در مرحله‌ی یک هشتم پایانی با نتیجه‌ی ۵-۴ به تیم نایب قهرمان (تاهیتی) باختند.

باهاما ۲۰۱۷ اوج تیم ملی بود. با درخشش مسیگر، مختاری و برنده توپ طلای آدیداس، محمد احمدزاده، سوم شدند.

مسیگر گفت: «باهاما اوج بود. ما برای اولین بار در جام جهانی سوم شدیم. کیفیت هتل، غذا و چیزهای دیگر عالی بود.»

سپس ایران در فینال جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی در سال ۲۰۱۸ روسیه را شکست داد. برونو ژاویر، بزرگ برزیل، آن‌ها را بهترین تیم روی زمین و مدعی قهرمانی پاراگوئه ۲۰۱۹ معرفی کرد. با این حال، آن‌ها حتی به آنجا هم نرسیدند.

کسب مقام دوم در گروه خود در جام ملت‌های آسیا فوتبال ساحلی به این معنی بود که آن‌ها در مرحله‌ی یک چهارم نهایی با ژاپن سنگین وزن روبرو شدند. تیم ملی به برتری ۲-۰ رسید، اما آبی سامورایی‌ها با نتیجه‌ی ۳-۲ پیروز شدند و با حذف حریفان خود به جام جهانی فوتبال ساحلی راه یافتند. این نتیجه پس از لغو مسابقات آسیایی در همان سال به دلیل کووید-۱۹، باعث شد تا ایران در جام جهانی روسیه ۲۰۲۱ حاضر نباشد.

مسیگر گفت: «متاسفانه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ یکی از بدترین نتایج تاریخ ما بود. ما به خواب زمستانی طولانی رفتیم و بازیکنان زیادی را از دست دادیم. کرونا واقعاً ضربه‌ی بدی به ما زد. دوران فوتبال ساحلی من حتی می‌توانست به پایان برسد. خوشبختانه من یک برنامه حرفه‌ای و یک سبک زندگی سالم داشتم که به من امکان داد ادامه دهم.»

مسیگر به راه خود ادامه داده و خیره کننده بوده است. در مسابقات فوتبال ساحلی جام ملت‌های آسیا در ماه مارس، کاپیتانی او در گروه B، ایران را به سه پیروزی رساند که طی آن ایران ۳۲ گل به ثمر رساند. شاگردان علی نادری سپس در مرحله‌ی یک چهارم نهایی بحرین را ۱۰-۰ شکست دادند تا بلیت امارات ۲۰۲۳ را رزرو کنند.

مسیگر گفت: «ما بسیار خوشحال بودیم که به جام جهانی فوتبال ساحلی راه یافتیم. امارات همسایه‌ی ایران است. ما در آن جا طرفداران زیادی داریم. این به ما کمک خواهد کرد. وقتی در امارات بازی می‌کنیم، مثل این است که در ایران بازی می‌کنیم. ما در آن جا احساس می‌کنیم میزبان هستیم.»

سپس ایران با نتیجه‌ی ۶-۳ عمان را شکست داد تا مسابقه‌ای را که همه می‌خواستند در فینال ببینند، ترتیب دهد. ژاپن مدافع عنوان قهرمانی بود، در پاراگوئه ۲۰۱۹ چهارم شده بود و در روسیه ۲۰۲۱ دوم شد و محبوبیت زیادی داشت. تیم ملی نه تنها فیلم‌نامه را ویرایش کرد، بلکه آن را پاک کرد و رکورد شکست ۶-۰ را به جا گذاشت.مسیگر اضافه کرد: «ژاپن رقیب قدیمی ایران است. نه فقط در فوتبال ساحلی، بلکه در فوتبال و فوتسال این نیز صدق می‌کند. ما همیشه مقابل ژاپن می‌باختیم اما در آن فینال ۲۰۱۳ در آخرین ثانیه‌های بازی به تساوی رسیدیم و در ضربات پنالتی پیروز شدیم. فوتبال ساحلی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است. شکست ۶-۰ ژاپن تصادفی نبود. ما آن‌ها را در جام بین قاره‌ای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شکست دادیم.»

 

مسیگر برای اولین بار جایزه بهترین بازیکن (MVP) جام فوتبال ساحلی آسیا را دریافت کرد؛ بد نیست برای یک بازیکن ۳۸ ساله که به گفته بسیاری بهترین روزهای خود را پشت سر گذاشته بود.

او با تواضع گفت: «MVP برای کل تیم ملی ایران بود، نه فقط من. چیزی که می‌توانم بگویم این است که برای مسابقات واقعا سخت کار کردم. هیچ‌کس سخت‌تر از من تمرین نکرد. اما این جایزه بدون کمک هم تیمی‌هایم، مربیان و همه‌ی کادرفنی امکان پذیر نبود.»

وقتی صحبت از مسیگر و تمرین به میان می آید، «سخت» مطمئناً کلیدواژه است. در این روزها، او برعکس معتقد است که تمرینات باید مانند بیلی برمنر، جانی گیلز، نورمن هانتر، جو جردن و پل رینی در لیدز یونایتد در دهه‌ی ۱۹۷۰، تامی هرنز، میلتون مک کروری و مارلون استارلینگ در باشگاه ورزشی کرونک انجام شود. در دهه‌ی ۸۰ و بعد از آن واندرلی سیلوا، شوگون روآ و …

او گفت: «قطعاً در تمرینات احتیاط نمی‌کنم. من سخت وارد تمرین می‌شوم و با تمام توانم تمرین می‌کنم. آسیب‌دیدگی غیرقابل پیش‌بینی و بخشی از ورزش است.»

برجستگی دوساله‌ی این ورزش اواخر امسال در دبی آشکار خواهد شد. مسیگر، که فوت والی را به‌عنوان تقویت کننده‌ی بازی خود می‌داند و در زمان استراحت و سرگرمی مشغول به فوت والی است.

او گفت: فکر می‌کنم برزیل و پرتغال تیم‌هایی هستند که باید شکست دهیم. ما می‌خواهیم پایان کار ما روی سکو باشد، اما مطمئناً همه به قهرمانی فکر می‌کنند.»

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.