این لیگ عربستان است: ۳۱ هزار میلیارد تومان خرید!

به گزارش ورزش آزاد؛  فوتبال عربستان بزرگترین بازار تابستانی تاریخ خود را تجربه کرد. این کشور با جذب تعداد زیادی از بازیکنان مطرح و بزرگ فوتبال اروپا، حسابی توجهات را به خود جلب کرد. آنها زمستان قبل با خرید رونالدو قدم در مسیر مهمی گذاشتند و یک برنامه‌ریزی پر سر و صدا را استارت زدند و با به خدمت گرفتن نیمار، این پنجره تابستانی را به شکلی رویایی در تاریخ ثبت کردند.

حضور رونالدو در النصر، تابوی حضور بازیکنان مطرح جهان در عربستان را شکست. اینکه یکی از بهترین بازیکنان قرن ۲۱ حاضر می‌شود راهی خاورمیانه شود، بدان معناست که قفل حضور دیگر ستاره‌های مطرح فوتبال اروپا نیز در این کشور باز شده و کسی نمی‌تواند آنها را بابت پذیرش پیشنهادات تیم‌های این کشور و نگاه مادی بازیکنان به فوتبال جهت کسب درآمد بیشتر را شماتت کند.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به مهمترین بازیکنان جابجا شده در پنجره تابستانی لیگ عربستان. طبق اطلاعات ترنسفر مارکت، تیم‌های سعودی فقط ۶۲۸ میلیون یورو (۳۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان) برای پرداخت مبلغ رضایت‌نامه نفرات مورد نظر خود هزینه کرده‌اند که این مبلغ جدا از دستمزد خود بازیکنان است.

الهلال (هزینه ۲۸۹ میلیون یورویی برای دریافت رضایت‌نامه)
روبن نوس نخستین بازیکنی بود که در این پنجره تابستانی راهی الهلال شد. ملی‌پوش پرتغالی ولورهمپتون با عقد قراردادی ۳ ساله با مبلغ ۴۷ میلیون پوند رسما به الهلال عربستان پیوست.

چند روز بعد، کالیدو کولیبالی از چلسی راهی الهلال شد. قرارداد او نیز سه ساله و به ارزش ۲۳ میلیون یورو ثبت شده است.

1909717

سرگئی میلینکوویچ ساویچ دیگر خرید مهم الهلال بود که با انتقالی به ارزش ۴۰ میلیون یورو از لاتزیو جدا شد و ترجیح داد به فوتبالش در عربستان ادامه دهد. او نیز تا سه سال بازیکن آبی‌های ریاض خواهد بود.

مالکوم برزیلی، مهاجم سابق زنیت، نیز با قراردادی چهار ساله به ارزش ۶۰ میلیون یورو راهی این تیم شد. مبلغ قرارداد او ۴۵ میلیون یورو به ۱۵ میلیون پاداش است که هفت و نیم درصد آن به بارسلونا رسید.

این تیم متمول سعودی در ادامه بمب بزرگ و اصلی خود را منفجر کرد و نیمار را با انتقالی ۹۰ میلیون یورویی به خدمت گرفت. این بازیکن در الهلال دستمزدی ۱۶۰ میلیون یورویی برای دو سال دریافت می کند.

1911352

و بالاخره یاسین بونو آخرین بازیکنی است که راهی الهلال شده است. این گلر مراکشی با قراردادی سه ساله به ارزش ۲۱ میلیون یورو برای تیم عربستانی به میدان خواهد رفت.

النصر (هزینه ۷۸ میلیون یورویی برای دریافت رضایت‌نامه)
تیم رونالدو کار خود را با خرید مارسلو بروزوویچ از اینتر آغاز کرد. آنها ۱۸ میلیون یورو به نراتزوری پرداخت کردند و خود بازیکن نیز ظرف سه سال، مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو را دریافت می‌کند.

سکو فوفانا دیگر خرید این تیم عربستانی بود. النصر ۲۵ میلیون یورو به لنس فرانسه پرداخت کرد و این بازیکن را به خدمت گرفت.

1900953

الکس تلس نیز با انتقالی ۵ میلیون یورویی از منچستر یونایتد راهی النصر شد تا به دیگر خرید این تیم سعودی تبدیل شود.

زردپوشان شهر ریاض در ادامه به سراغ سادیو مانه رفتند. وینگر سابق بایرن‌ پس از فصل ناموفقی که در مونیخ سپری کرد، با قراردادی ۴ ساله به ارزش ۴۰ میلیون یورو و حقوق سالیانه ۳۰ میلیون یورو به النصر عربستان پیوست.

1907488

 

الاتحاد (هزینه ۷۵ میلیون یورویی برای دریافت رضایت‌نامه)
این تیم عربستانی هر چند با خرید بنزما بازار تابستانی بزرگ عربستان را منفجر کرد، ولی در ادامه خریدهای به نسبت کمتر و بی سر و صداتری نسبت به دیگر رقبا انجام داد. آنها مهاجم تیم ملی فرانسه را در انتقالی آزاد و سه ساله به خدمت گرفتند که ۲۰۰ میلیون یورو دستمزد دریافت می‌کند.

1905734

این تیم شهر جده سپس به سراغ انگولو کانته رفت و با قراردادی رایگان و سه ساله این بازیکن را جذب کند. او در الاتحاد ۲۵ میلیون یورو در سال دریافت می‌کند.

1889734

 

الاتحاد سپس به سراغ ژوتا رفت و با پرداخت ۲۹ میلیون یورو به سلتیک، این بازیکن را به مدت سه سال جذب کرد.

فابینیو خرید چهارم الاتحاد است که ۴۶ میلیون یورو برای تیم شهر جده هزینه در پی داشت و از لیورپول به این تیم پیوست.

الاهلی (هزینه ۱۲۳ میلیون یورویی برای دریافت رضایت‌نامه)
دیگر تیم شهر جده نیز خریدهای پر سر و صدایی داشت. آنها کار تقویت را از خط دروازه آغاز کردند و برای جذب ادوارد مندی از چلسی، ۱۶ میلیون پوند به تیم لندنی پرداخت کردند.

الاهلی سپس به سراغ روبرتو فیرمینو رفت و این بازیکن که قراردادش با لیورپول به پایان رسیده بود را با انتقالی آزاد و دستمزد سالیانه ۲۰ میلیون یورو به خدمت گرفت.

1908332

 

این تیم پس از مذاکرات طولانی با منچسترسیتی، موافقت این باشگاه برای انتقال ریاض محرز را به دست آورد و با پرداخت مبلغ ۳۵ میلیون یورو به سیتیزن‌ها، ملی پوش الجزایری را نیز با دستمزد سالیانه ۵۰ میلیون یورو و به مدت ۴ سال به خدمت گرفت.

آلن سنت ماکسیمین از نیوکاسل انتقال بعدی الاهلی بود. بازیکن فرانسوی که حضور او در الاهلی، ۲۷ میلیون یورو برای تیم انگلیسی درآمد در پی داشت. گفته می‌شود که او دستمزد سالیانه ۱۴ میلیون یورو دریافت می‌کند.

در ادامه، فرانک کسیه، هافبک ۲۶ ساله فصل گذشته بارسلونا، با قراردادی به ارزش ۶۰ میلیون یورو به الاهلی پیوست. دستمزد دریافتی این بازیکن اهل ساحل عاج که با الاهلی قرارداد سه ساله بسته، مبلغ ۱۲ و نیم میلیون یورو برای هر فصل خواهد بود.

1908174

 

راجر ایبانیز آخرین خرید الاهلی بود. او قراردادی چهار ساله با باشگاه الاهلی عربستان به امضا رساند تا برای این تیم به میدان برود. توافق رم و الاهلی بر سر انتقال این بازیکن با ۲۸.۵ میلیون یورو انجام شد.

 

الاتفاق (هزینه ۱۹ میلیون یورویی برای دریافت رضایت‌نامه)
این تیم ابتدا برای هدایت نیمکت خود با استیون جرارد به توافق رسید. بر اساس گزارش روزنامه الریاضیه عربستان، میزان دستمزد تعیین شده از سوی باشگاه الاتفاق برای استیون جرارد در سمت سرمربیگری ۹ میلیون یورو در دو فصل است.

جردن هندرسون، هافبک و کاپیتان لیورپولی‌ها مهمترین خرید این باشگاه کم‌طرفدار بود. او با قراردادی سه ساله و به ارزش ۱۵ میلیون یورو به الاتفاق پیوست و در این باشگاه دستمزد ۸۰۰ هزار یورو در هفته دریافت می‌کند.

1902405

موسی دمبله نیز راهی تیم جرارد شد. با پایان قرارداد این مهاجم فرانسوی با لیون، الاتفاق او را برای ۴ فصل خرید تا شاید مشکل خود در خط حمله را حل کند. این درحالی است که این بازیکن که قبلا یکی از مهاجمان گلزن فوتبال اروپا بود فصل قبل برای لیون فقط ۳ گل در ۲۸ بازی زد.

الاتفاق همچنین جک هندری از کلوب بروژ بلژیک و امین یونس از اوترخت هلند را به جمع بازیکنان خود اضافه کرد.

بولت سرشاخهالشباب (هزینه ۲۰ میلیون یورویی برای دریافت رضایت‌نامه)
این تیم مطرح عربستانی خرید چندان مهمی در بازار تابستانی نداشت و همین مسئله منجر به اعتراض هوادارانش شد. حبیب دیالو از استراسبورگ که با انتقالی ۱۸ میلیون یورویی راهی الشباب شد، تنها خرید مهم این تیم سعودی بود.

آنها همچنین گوستاوو کوئیار که چند سالی را در الهلال توپ زد، به خدمت گرفتند.

در زیر، نگاهی گذرا می‌اندازیم به دیگر بازیکنان خارجی که در این پنجره راهی سایر تیم‌های عربستانی شده‌اند:

بولت زیر مجموعهالاخدود: آندری بورکا از کلوژ رومانی، فلورین تاناسی از الجزیره، الکس کولادو از رئال بتیس
بولت زیر مجموعهالریاض: دیدیر ندونگ از دیجون فرانسه، بیراما توره از اوسر فرانسه، آلین توسکا از بنه ونتو ایتالیا
بولت زیر مجموعهالتعاون: آندره ژیروتو از نانت فرانسه، فلاویو از ترابزون اسپور، متئو از ناگویا کامپوس ژاپن
بولت زیر مجموعهالفاتح: لوکاس زلارایان از کولومبوس آمریکا
بولت زیر مجموعهضمک: اسان سیزی از لچه ایتالیا، ژرژ-کوین انکودو از بشیکتاش
بولت زیر مجموعهالطائی: رابرت بائر از سن ترویدن بلژیک، انزو روکو از الچه اسپانیا، برنارد منسا از کایسری اسپور، میسیدی ویرژیل از توئنته هلند
بولت زیر مجموعهابهاء: چیپریان تاتاروشانو از میلان ایتالیا، فرانسیس کامانو از لوکوموتیو مسکو روسیه، فابیان نوگوئرا از ناسیونال اروگوئه
بولت زیر مجموعهالوحده: جواد الیامیق از رئال وایادولید، اودیون ایگالو از الهلال
بولت زیر مجموعهالفیحاء: فشیون ساکالا از گلاسکو رنجرز

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.