اختصاصی: سپاهان بالاخره از سپهر حیدری انتقام گرفت!

به گزارش ورزش آزاد؛

سپهر حیدری همیشه با نظرات جنجالی خود به عنوان یک پیشکسوت پرسپولیسی شناخته می‌شود، کسی که هفته گذشته با حکم فدراسیون فوتبال مواجه شد اما حتی این محرومیت هم او را متوقف نکرده است.

زمانی که با او تماس گرفتیم تا اولین مصاحبه‌اش را بعد از محرومیت انجام دهد، مثل همیشه با حرف‌های تند و جنجالی به استقبال سوالات آمد و حرف‌هایی را زد که احتمالا به مذاق طرفداران سایر تیم‌ها خوش نیاید؛ هرچند که او صراحتا خود را مدافع پرسپولیس می‌خواند.

او در این گفتگو بار دیگر نظرات شدیداللحنی را خطاب به استقلال، سپاهان و… انجام داده و این بار به خصوص در مورد دستیاران جواد نکونام صحبت کرده و در عین حال با احترام در خصوص سرمربی استقلال حرف زده است.

بولت سرشاخهاین مصاحبه را بخوانید:

* با یه حکم سنگین و غیرقابل پیش‌بینی مواجه شدید. نظر خودتان درباره این حکم چیست؟
همه ایران و همه کسانی که در فوتبال بودند و نبودند، تعجب کردند و خنده‌شان گرفت. من فکر کردم حکم برای شخص دیگری است و اشتباه شده و یا رای چند نفر را جمع کرده‌اند و برای من فرستاده‌اند. واقعا خنده‌ام گرفته بود. من چیزی نگفته بودم و هر کدام از مصاحبه‌های من را بیاورید، هیچ بی احترامی به کسی نکرده‌ام. این رای، کاملا خنده‌دار است و شاید طنزترین رای کمیته اخلاق بوده است. با نهایت احترامی که برای این کمیته قائلم باید بپرسم خودشان با چه وجدانی این رای را صادر کردند؟ نکته‌ای که این رای را خنده‌دار کرده، این است که من سه سال است در ایران زندگی نمی‌کنم. چطور و از کجا من را محروم کرده‌اند؟ چرا فوتبال ساحلی؟‌ مگر من در فوتبال ساحلی فعالیتی دارم؟ الان این قضیه من را خیلی نگران کرده که نمی‌توانم در فوتبال ساحلی مربیگری کنم. واقعا نمی‌دانم چه بگویم. ای کاش اگر قانونی می‌گذارید، برای همه باشد، نه برای یک‌سری افراد خاص. اگر سپهر حیدری یک روزی حرفی نزند، چیزی در فوتبال ما درست می‌شود؟ نه. من دلسوز فوتبال و پرسپولیس هستم و رک و واقعیت را می‌گویم و بی احترامی نمی‌کنم اما بعضی‌ها ساعت می‌گذارند و ساعت ۶ بیدار می‌شوند و شروع به بی احترامی می‌کنند تا آخر شب که ببینیم خواب‌شان می‌برد یا خیر ولی هیچوقت هم‌ محروم نمی‌شوند. نباید فرقی باشد؟ اگر محرومیتی برای ما هست، باید برای بقیه طوری باشد که تا آخر عمرشان از فوتبال نگاه کردن هم محروم باشند.

* دلیل صدور این حکم، اتهام تبانی به تیم هوادار است؟
این موضوع، برای رد گم کنی مطرح شده و این‌ حکم برای شکایت باشگاه سپاهان بوده است. کسی فریب این شایعات را نخورد. خیلی جاها گفته‌اند که این حکم به‌خاطر صحبت‌های من درباره بازی استقلال و هوادار است.

* اما به هر حال شما در این مورد صحبت کردید و این اتهام هم در همه جای دنیا حرف سنگینی است.
من هیچوقت تهمت تبانی نزدم و فقط گفتم عملکرد این مدافع را آنالیز کنید. هیچ تهمتی نبوده است. اما همه می‌دانیم که دو بار باشگاه سپاهان از من به کمیته اخلاق شکایت کرده بود که چرا از حق پرسپولیس دفاع کردم و گفتم حواس‌تان به بازی پرسپولیس و سپاهان باشد. این چه تهمتی است؟ این رای، نتیجه دو شکایت باشگاه سپاهان بوده است. شاید باشگاه استقلال هم از جای دیگری پیگیری کرده بود اما رای‌شان وتو شده بود. من هیچوقت اسم باشگاهی را هم نمی‌آورم.

* یعنی ممکن است شکایت سپاهان عامل محرومیتتان باشد؟
تاکید می‌‌کنم باشگاه سپاهان دو بار از من شکایت کرده و ارتباطی به باشگاه استقلال نداشته است. شاید آنها پیگیر بودند که من محروم شوم اما من چیزی راجع به تبانی نگفته بودم که چنین حکمی صادر شود. فقط گفتم از نظر من به عنوان مدافع، حرکت این مدافع نرمال نیست. این چیزی است که همه مربیان می‌گویند. مگر من غیرفوتبالی صحبت کردم؟ اصلا چنین چیزی نبوده و همه اینها برای این است که ذهن‌ها به سمت باشگاه استقلال برود.

1952803

* به عنوان یک پیشکسوت واقعا کمی تند صحبت می‌کنید.
شاید من بعد از مرحوم مهرداد میناوند جزو معدود کسانی باشم که از تیم پرسپولیس خیلی صحبت می‌کنم و من هم هیچوقت دنبال پست و مقام نبوده‌ام و قید خیلی از پست‌ها را هم زده‌ام، چون همیشه دوست داشتم آزادانه نظرم را درباره پرسپولیس بیان کنم و نمی‌گذارم کسی به پرسپولیس و هوادارانش “تو” بگوید و حق پرسپولیس را بخورد، حتی اگر همانطور که گفتم تا آخر عمر محرومم کنند. اما باید کاری کرده باشم که محروم شوم. من کاری نکردم و قطعا از طریق فیفا پیگیری می‌کنم.

* در فیفا؟ چه ربطی دارد؟
من طریق وکیل بین‌الملل به فیفا شکایت می‌کنم که فدراسیون فوتبال ما به خاطر اینکه از یک باشگاهی حمایت می‌کند و دوست ندارد پرسپولیس موفق باشد، علیه هر کسی که از این تیم حمایت می‌کند، رایی صادر می‌کند که حرفی نزنند. مگر می‌شود به همین راحتی چنین حکمی داد؟ وکیلم کارهای شکایت را انجام داده و حتما از فدراسیون شکایت خواهم کرد. منتظر عواقب این رای باشند و مطمئنا اتفاق خوبی برای فدراسیون فوتبال نخواهد افتاد، چون هیچ دلیل و منطقی وجود ندارد و خلاف قانون است. شاید این پروسه مدتی طول طول بکشد اما در فیفا اینطور نیست که حق کسی مثل آب خوردن خورده شود و با خودشان بگویند سپهر یک گل به سپاهان زده و الان که هواداران سپاهان از فدراسیون عصبانی هستند و فحاشی کرده‌اند، او را محروم کنیم تا آرام شوند. همه چیز مشخص است و مشخص است که این حکم به هیچ وجه از کمیته اخلاق صادر نشده و دستور از جای دیگری بوده است.

* با چه استدلالی در فیفا شکایت خواهید کرد؟
همه جای دنیا همه می‌توانند آزادانه نظرات فوتبالی‌شان را بیان کنند و من هم فوتبالی بیان کردم و هیچوقت غیرفوتبالی صحبت نکردم. من بارها در تلویزیون و جاهای دیگر کارشناسی کردم و خودم مربی هستم و مدرک A آسیا را دارم و ده‌ها آکادمی دارم و بازیکن تیم ملی و کاپیتان پرسپولیس بوده‌ام و فوتبال را درک می‌کنم. من افتخار می‌کنم پرسپولیسی هستم و رنگ خونم قرمز است و با تمام وجودم، انگیزه‌ام را هزار برابر کردم که از پرسپولیس حمایت کنم. من به فیفا شکایت می‌کنم و قطعا این رای تغییر می‌کند اما در این یک سال سعی می‌کنم فعالیتم را بیشتر کنم و نمی‌گذارم کسی از این قضیه خوشحال شود. مطمئنا از صدور این رای خوشحال خواهند شد، چون می‌گویند چه اشتباهی کردیم که انگیزه‌اش را بیشتر کردیم.

* واکنش عجیبی هم به این حکم داشتید و گفتید محرومیت نمی‌تواند مانع دفاع‌تان از پرسپولیس شود.
من افتخار می‌کنم که در فوتبال به عشق دوران کودکی‌ام رسیدم و افتخار می‌کنم که کاپیتان این تیم بودم. وظیفه من به عنوان پیشکسوت باشگاه پرسپولیس این است که از تیمم حمایت کنم. ما با اتحاد سرخ‌ نمی‌گذاریم کسی به پرسپولیس و هوادارانش “تو” بگوید. من با تمام وجودم هر کار فوتبالی که در توانم باشد، انجام می‌دهم. اگر قرار به شکایت باشد، ریو فردیناند و گری لینکر باید همه زندگی‌شان را به عنوان جریمه پرداخت کنند و به خانه‌شان بروند. اگر بنا به جریمه کردن است، چرا پیشکسوتان استقلال و برخی تیم‌ها که شبانه روز بدترین مصاحبه‌ها را می‌کنند، جریمه نمی‌شوند؟

* یعنی اگر آنها محروم شوند مشکلی با حکم خودتان ندارید؟
ببینید با این شرایط حکم آنها این است که تا آخر عمر از خانه‌شان بیرون نیایند. یا برای مثال امید نورافکن مستقیما گفت دست‌های پشت پرده‌؛ اینکه ته تهمت و تبانی است. چرا کسی او را محروم نکرد؟ ما که چیزی نگفتیم و فوتبالی صحبت کردیم و گفتیم حق پرسپولیس را نخورید. متاسفانه این قضیه یکطرفه است تا هر صدایی را که از پرسپولیس حمایت می‌کند، خاموش کنند.‌ مهرداد میناوند خودش خاموش شد اما صدای مهردادها هنوز زنده است؛ ما زنده هستیم و تا آخرین لحظه که نفس می‌کشیم، از پرسپولیس حمایت می‌کنیم.

* یحیی گل‌محمدی هم به این حکم واکنش نشان داد و از شما حمایت کرد.
از آقا یحیی تشکر می‌کنم. ایشان همیشه قلب بزرگی داشته است. ما پرسپولیس‌ها همیشه مثل کوه پشت یکدیگر هستیم و من از آقا یحیی هم تشکر می‌کنم. ایشان همیشه چه در کار فنی و چه در‌ کار حمایتی می‌داند چه کاری را چه زمانی انجام بدهد. حمایت آقای گل‌محمدی نشان از اتحاد سرخی است که بین هواداران، بازیکنان، کادرفنی و پیشکسوتان است و همه مثل کوه برای موفقیت پرسپولیس پشت همدیگر هستیم.

* در سال‌های اخیر پیشکسوتان تیم‌ها، صحبت‌های زیادی درباره حریفان داشته‌اند و اتهامات زیادی را متوجه یکدیگر کرده‌اند. فکر می‌کنید این رفتارها و مصاحبه‌ها درست است؟
پیشکسوتان پرسپولیس هیچوقت شروع‌کننده نبوده‌اند.

1952804

* اگر قرار باشد دنبال شروع‌کننده برویم که باید به اول تاریخ برگردیم. بالاخره یک نفر باید این موضوع را تمام کند.
من همیشه زمانی صحبت کرده‌ام که از طرف باشگاه‌های رقیب صحبت کردند و ما روز بعد برای حمایت از باشگاه‌مان و به احترام هواداران صحبت کرده‌ایم. هیچوقت ما شروع‌کننده نبودیم اما هیچوقت آنها محروم نشده‌اند. برخی از آنها با جملاتی بسیار سخیف صحبت می‌کنند تا فالوور بگیرند و تبلیغ داشته باشند و زندگی‌شان را بگذرانند اما ما کوچک‌ترین حرفی می‌زنیم، کمیته اخلاق ما را می‌خواهد. فکر کنم بودجه کم می‌آورد و بازیکنان، کادرفنی و پیشکسوتان پرسپولیس باید بودجه‌شان را تامین کنند. یک روز آقا یحیی، یک روز بیرانوند، یک روز افشین پیروانی و یک روز سپهر حیدری؛ نمی‌دانم نفر بعدی چه کسی است. مگر می‌شود در‌ مصاحبه بگویی حق پرسپولیس را نخورید و ۱۰۰ میلیون جریمه شوی؟ مثلا می‌گوییم اشتباه داوری را ببینید و جریمه می‌شویم. مگر کادرفنی تیم حریف در هر کنفرانس مطبوعاتی درباره داور صحبت نمی‌کند؟ من چه زمانی کلمه تبانی را گفتم؟

* به هر حال چیزی که گفتید اشاره به همین موضوع داشت.
پست‌های من هست و هیچ تغییر هم در آن ایجاد نکرده‌ام؛ از هیچکس جز خدای خودم هم نمی‌ترسم اما تاکید می‌کنم به اشتباه ذهن‌ها را به این سمت برده‌اند. اگر موضوع به بازی استقلال و هوادار بود، همان زمان مطرح می‌شد. همه اینها برای فریب ذهن‌‌ها است.

* در یک حالت بدبینانه اینطور به نظر من می‌آید که شما این حرف را برای کسب محبوبیت بین هوادارای پرسپولیس می‌زنید.
محبوبت خریدنی نیست. مردم ما باهوش‌تر از این حرف‌ها هستند. من مگر قبلا در اینستاگرام استوری گذاشته بودم؟ آن گل قهرمانی، لطف خدا بود و خدا با آن گل، یک جای کوچک در قلب هواداران پرسپولیس برای من درست کرد. برخی به آن جایگاه حسادت می‌کنند و برنمی‌تابند بازیکنی بدون هزینه و پرداخت پول به لیدر، محبوب شده باشد.

* این هم به هر حال ادعای جالبی است، یعنی کسانی به لیدرها پول دادند.
هواداران پرسپولیس خیلی باهوش‌تر از این حرف‌ها هستند و کسی با مصاحبه‌ و استوری و سروصدا بین آنها محبوب نمی‌شود. مردم کسی را که با قلب و وجودش بازی کرده باشد، دوست دارند. من کاپیتان ذوب‌آهن بودم و سقف فوتبال ایران را گرفته بودم. اما روزی که پرسپولیس آمدم، سفید امضا کردم و سال بعد کمتر گرفتم. جالب است که من سال اول ۱۰۰ تومان هم نگرفتم اما همان را هم کمیته اخلاق می‌خواهد بگیرد. اما چیزی که در آن سال به من رسید و جایی که در قلب هواداران پرسپولیس پیدا کردم، بسیار باارزش‌تر از رقم است. برای من فقط مهم است که هواداران پرسپولیس موفق باشند و این تیم موفق باشد. من قبل از اینکه خودم را پیشکسوت بدانم، هوادار پرسپولیس می‌دانم.

* فکر نمی‌کنید بهتر باشد پیشکسوتان به جای این صحبت‌ها، به آرامش تیم‌ها کمک کنند؟
بله، خیلی خوب است که پیشکسوتان کمک کنند تا درگیری‌ها کمتر شود اما چرا همیشه از آن طرف شروع می‌شود؟

* شما کریم باقری را در نظر بگیرید که اتفاقا پرسپولیسی هم هست.
شما آنطرف را ببینید. ما می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم و می‌بینیم یکی از پیشکسوتان حریف که شبانه روزی مصاحبه می‌کند، حرف جدیدی زده است. ما به عنوان یک هوادار و پیشکسوت پرسپولیس، جواب می‌دهیم که جو را آرام کنیم اما باز هم حرف جدیدی می‌زنند. به نظرم اگر‌ با شروع‌کننده‌ای که از طرف حریف است برخورد کنند، خیلی بهتر از این است که به ما به عنوان جواب‌دهنده برخورد کنند. هیچوقت پرسپولیسی‌ها شروع‌کننده نبودند.

* یکی از حواشی فوتبال ایران در دوره اخیر هم درگیری لفظی یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام بود. درباره این موضوع چه نظری دارید؟
این درگیری اصلا قشنگ نبود و باز هم شروع‌کننده از طرف باشگاه استقلال بود. جواد نکونام هم‌بازی من در تیم نوجوانان بوده و هر دو شاگرد پرویز ابوطالب هستیم؛ قطعا او بازیکن خیلی بزرگی در تاریخ فوتبال ما محسوب می‌شود و من احترام زیادی برایش قائل هستم اما بالاخره آقای گل‌محمدی بزرگتر از جواد است و ای کاش جواد این حرمت را حفظ می‌کرد. همه ما می‌دانیم او یکی از لژیونرهای بزرگ ما بوده اما قطعا ما بالاتر از او هم داشتیم، مثل آقای دایی، مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری و … . ما بازیکنان خیلی بزرگی داشته‌ایم که بیرون از ایران بازی کرده‌اند و همه آنها باعث افتخار بوده‌اند. ای کاش جواد از‌ همان ابتدا احترام بزرگترش را حفظ می‌کرد که اصلا این ماجراها پیش نمی‌آمد. شاید این کار برای این بود که تمرکز کادرفنی پرسپولیس به هم بریزد. به نظرم کسانی که به عنوان کادرفنی کنار آقا یحیی هستند و همگی هم بازیکنان بزرگی بوده‌اند، باید به ایشان کمک می‌کردند و فشار را از روی او برمی‌داشتند.

1952809

* فکر می‌کنید حضور کریم باقری در این شرایط چقدر می‌توانست تاثیرگذار باشد؟
واقعا ای کاش این روزها کریم باقری بود. آقا یحیی یک تنه می‌جنگد و این درست نیست. آقا یحیی اول باید با مدیریت خودمان بجنگد که پشت او را خالی کردند و پس از آن با چند جبهه دیگر بجنگد. ایشان باید تمرکزش روی تیم باشد و کارهای فنی را دنبال کند و وظیفه باشگاه و کسانی که کنار او هستند، این است که در این مسائل دخالت کنند. کادرفنی حریف جدا از خود آقا جواد، چند شلوغ‌کن دارند تا روی داور و … تاثیر بگذارند. چند نفر را گرفته‌اند که اصلا چیزی از احترام نمی‌فهمند و فقط شلوغ می‌کنند. من به خود جواد که کار فنی می‌کند، کاری ندارم و می‌دانید که منظورم چه کسانی هستند. البته باید تاکید کنم مکتب پرسپولیس، مکتب اخلاق است. مکتب همایون بهزادی‌ها و کلانی‌ها است. مکتب پرسپولیس شلوغ کردن و سروصدا کردن نیست. در قهرمانی‌هایمان از نظر اخلاقی هم اول بودیم. چرا زمانی که یکی از مسئولان باشگاه حریف، حرف‌های سخیفی می‌زنند، محروم نمی‌شوند؟ اگر حرف من محرومیت داشت، آنها باید ۳۰ سال محروم شوند. این، عدالت نیست و با این شرایط تنها راه، شکایت به فیفا است.

* بگذریم، واقعا در این موارد اصلا اشتراک نظر نداریم. روند این روزهای پرسپولیس را چطور می‌بینید؟
در حال حاضر پرسپولیس فشار زیادی را تحمل می‌کند و مصدومیت، سرماخوردگی و عدم جذب مهاجم، کادرفنی و بازیکنان را اذیت می‌کند. شاید هر مربی جای آقا یحیی بود کلی سروصدا می‌کرد اما ایشان محجوب و باحیا کارشان را انجام می‌دهند. وظیفه باشگاه است که فشار را از روی آقای گل‌محمدی بردارد. اگر ما بودجه نداریم، چرا به راحتی اجازه دادیم بازیکنان خوب‌مان جدا شوند؟ همان بازیکنان در تیم‌های دیگر گلزنی می‌کنند. ای کاش باشگاه مدیریت بهتری می‌کرد و به جای مسافرت، تمرکزشان را روی تیم می‌گذاشتند. من از اول فصل علاقه‌ای در مدیریت تیم‌مان ندیدم که بخواهند به آقا یحیی و تیم کمک کنند و بیشتر به دنبال این بودند که زمان بگذرد‌. امیدوارم بازیکنان مصدوم و سرماخورده پرسپولیس برسند تا هم در بازی سپاهان و لیگ و هم در لیگ قهرمانان آسیا با تمام قدرت حاضر شویم. مطمئنا اگر پرسپولیس خودش باشد، شانس اول قهرمانی است اما این تیم باید ترمیم شود، به خصوص در خط حمله و گلر دوم.

* به عنوان یکی از بازیکنای خاطره‌انگیز تقابل‌های پرسپولیس و سپاهان، بازی فردای این دو تیم را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
بازی فردا بسیار حساس و ۶ امتیازی است. از روزی که آن گل قهرمانی در دقیقه ۹۶ زده شد، حساسیت این بازی بیشتر شد و آنها همیشه به دنبال این بودند که آن بازی و آن گل را جبران کنند اما هیچوقت این اتفاق نخواهد افتاد و آن گل قابل جبران نیست. آن خاطره در ذهن‌ها ثبت شده و من خدا را شکر می‌کنم که اسم من هم در تاریخ هست و افتخار می‌کنم که توانستم دل میلیون‌ها هوادار پرسپولیس را شاد کنم. انشالله فردا مصدوم‌ها و مریض‌های پرسپولیس برسند و سرحال باشند. ما به کل توان تیم نیاز داریم و اگر بازیکنان برسند، پرسپولیس شانس خیلی زیادی برای پیروزی دارد. پرسپولیس همیشه پرسپولیس است و شیر همیشه شیر است. مطمئنا فردا پرسپولیس یک بازی خیلی خوب انجام خواهد داد و همه بازیکنان تیم باتجربه هستند و می‌دانند نباید این بازی را از دست بدهند.

* رقابت در لیگ بسیار حساس و نزدیک است. با این شرایط فکر‌ می‌کنید پرسپولیس چقدر برای قهرمانی شانس دارد؟
پرسپولیس همیشه شانس اول قهرمانی است و قطعا به روزهای خوبش برمی‌گردد و خودش را ترمیم خواهد کرد.‌ ای کاش مدیریت باشگاه اول فصل را از دست نمی‌داد و نمی‌گذاشتیم بازیکنان خوب‌مان به راحتی جدا شوند و اول جایگزین تعیین می‌کردیم و بعد اجازه جدایی می‌دادیم. ما ۲-۳ هفته طلایی را به خاطر حاشیه‌ای که مدیریت برای آقای بیرانوند درست کرده بود، از دست دادیم. بازیکنان خوب تا لحظه آخر نقل و انتقالات نمی‌مانند و تیمی در نقل و انتقالات برنده است که از ثانیه‌ها استفاده کند اما در مدیریت، تمرکزی نبود که تیم بتواند موفق باشد. شاید فکر می‌کردند زودتر تغییر می‌کنند و گفتند مدیریت بعدی می‌آید و بهتر است نتیجه نگیرد. فکر نمی‌کردند خودشان ماندگار باشند، وگرنه قطعا اول فصل را از دست نمی‌دادند. همه فشارها روی آقای گل‌محمدی، بازیکنان و هواداران معصومی که همیشه باید با استرس اخبار را دنبال کنند، افتاد. حق هواداران پرسپولیس نیست که با استرس اخبار را دنبال کند. هوادار تیمی که در هفت سال اخیر پنج بار قهرمان شده، باید کیف کند، نه اینکه حرص بخورد. این لیاقت هوادار پرسپولیس نیست. امیدوارم پرسپولیس فردا خودش باشد و دست پر از اصفهان برگردد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.