حجازی، عابدزاده، رحمتی و بیرانوند

جنجال انتخاب بهترین گلر تاریخ فوتبال ایران

به گزارش ورزش آزاد؛

علاوه بر فعالان شبکه‌های اجتماعی و چهره‌هایی که از آنها در طول این برنامه صحبت به میان می‌آمد، تعدادی از بازیکنان امروز و دیروز تیم ملی هم در تماس‌های مختلف با خبرنگاران و سردبیر “ورزش سه” درباره انتخاب‌ها نظرات جالبی را مطرح کرده‌اند.

این برنامه‌ای بود با حضور یحیی گل‌محمدی، وریا غفوری، آندرانیک تیموریان و حسین ماهینی و با اجرای سردبیر “ورزش سه” که به نوعی تلاشی برای اظهارنظرهای صریح‌تر درباره بازیکنان و ستارگانی بود که در طول چند دهه گذشته فوتبال ایران مدیون آنهاست. برنامه‌ای در ابتدا برای تقدیر از آنها و سپس کار دشوار انتخاب محدود از بین تمام ستارگانی که به واسطه جایگاه تاریخی و فنی جای خاصی در قلب مردم دارند.

در این بین مورد پست دروازه‌بانی به یکی از موردتوجه‌ترین بخش‌های این برنامه تبدیل شد؛ جایی که شادروان ناصر حجازی، مهدی رحمتی، علیرضا بیرانوند و احمدرضا عابدزاده به عنوان چهار دروازه‌بان شاخص فوتبال ایران در دهه‌های گذشته در بوته نقد کارشناسی قرار گرفتند.

از چهار نفری که اقدام به انتخاب یکی از این چهار نفر کردند، وریا غفوری و آندرانیک تیموریان به ناصر حجازی رای دادند و رای یحیی گل‌محمدی هم عابدزاده- بیرانوند بود و رای حسین ماهینی هم علیرضا بیرانوند. به این ترتیب اگر رای یحیی را که به دو گلر شاخص تیم ملی (به عنوان هم‌بازی و شاگرد) تعلق گرفت را نصفه حساب کنیم، مرحوم حجازی را می‌شود به عنوان منتخب مهمان‌های این برنامه در پست دروازه‌بانی در نظر گرفت؛ در حالی که علیرضا بیرانوند یک و نیم رای و احمدرضا عابدزاده نیم رای داشته‌اند.

طبعا انتشار این نظر و همچنین مباحث مربوط به شایستگی هر یک از دروازه‌بان‌ها نظرات ثانویه و بحث‌های ادامه‌داری در پی داشت؛ تا جایی که آتیلا حجازی، فرزند ناصرخان، مستقیما با انتشار یک استوری به موضع گیری در این باره پرداخت و مقایسه حجازی با دیگران را کلا از اساس اشتباه دانست. همچنین برخی از صاحب نظرات با انتشار سیاهه افتخارات دروازه‌بان‌ها به اعلام نظر خود درباره بهترین دروازه‌بان تاریخ پرداختند که البته در نهایت نباید از خاطر ببریم که در نهایت همه این انتخاب‌ها به نحوی به سلیقه و گرایش ذهنی افراد نیز بستگی دارد و شاید با در نظر گرفتن همه شاخصه‌ها نیز نشود در نهایت به صورت مطلق فرد بهترین را معین کرد.

1994778

 

ناصر حجازی: ۶۲ بازی ملی، عضو تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ و المپیک ۱۹۷۶، فاتح جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲، کسب مقام سوم در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰، قهرمانی در جام تخت جمشید (۱۳۴۹ و ۱۳۵۳) قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران (۱۳۴۸، ۱۳۵۱، ۱۳۶۲ و ۱۳۶۴)، قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا (۱۹۷۰)، عنوان دوم دروازه‌بان قرن آسیا در سال ۹۸ پس از محمد.

1994780

 

احمدرضا عابدزاده: حضور در جام جهانی ۱۹۹۸، سومی جام ملت‌های آسیا (۱۹۹۶ و ۱۹۸۸)، قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا (۱۹۹۱)، قهرمان لیگ ایران (۱۳۷۴، ۷۶–۱۳۷۵، ۷۸–۱۳۷۷، ۷۹–۱۳۷۸ با پرسپولیس و ۱۳۶۵، ۱۳۶۸–۶۹ با استقلال)، (محبوب‌ترین بازیکن فوتبال ایران بعد از انقلاب)

1994779

 

مهدی رحمتی: قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران (۱۳۸۴-۱۳۸۵ و ۱۳۹۱-۱۳۹۲ با استقلال و ۱۳۸۸-۱۳۸۹ و ۱۳۸۹-۱۳۹۰ با سپاهان)، رکورددار تعداد کلین‌شیت در تاریخ لیگ برتر ایران با ۱۹۱ کلین‌شیت.

1994782

 

علیرضا بیرانوند: حضور در جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ (همراه با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو)، قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران در ۵ دوره (۹۶–۱۳۹۵، ‏۹۷–۱۳۹۶، ‏۹۸–۱۳۹۷، ۹۹–۱۳۹۸، ۰۲–۱۴۰۱)، ۶۹ بازی ملی، ۳۵ کلین‌شیت در تیم ملی، انتقال به اروپا و حضور در تیم‌های رویال آنتورپ و بوآویشتا، نامزد دریافت بهترین بازیکن سال آسیا (۲۰۱۹)

1994781

 

ابراهیم میرزاپور: حضور در جام جهانی ۲۰۰۶، قهرمانی با ایران در بازی‌های آسیایی بوسان ۲۰۰۲، قهرمانی با فولاد در لیگ برتر فوتبال ایران (۱۳۸۴)، مقام سوم جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴.

بنابر معیارهای کمی و کیفی و با توجه به رای علاقه‌مندان نظرات درباره انتخاب بهترین گلر متفاوت است اما بد نیست چکیده‌ای از صحبت‌های مهمان‌های برنامه درباره دروازه‌بان‌های برگزیده بخوانیم:

حسین ماهینی: همه گزینه‌ها در دوره‌ خودشان خوب بودند اما فاکتورهایی هست که لول بندی می‌کند. اگر بخواهم انتخاب کنم با همه این اوصاف علیرضا بیرانوند را انتخاب می‌کنم. علی کمی روی حرف زدن و شخصیتش بیشتر کار می‌کرد، بهتر بود.

آندرانیک تیموریان: بازی ابراهیم مقابل پرتغال رویایی بود و خیلی توپ گرفت. آقا مهدی در بازی ایران-کره در مقدماتی ۲۰۱۰ یکی از بهترین گلری‌ها را انجام داد و علیرضا هم به همین صورت‌. آقای حجازی را هم من یکی دو بار زیارت کردم و احمدرضا هم که مشخص است. من آقای حجازی را با شنیده‌های من و آفرهایی که ایشان داشتند و منچستریونایتد ایشان را خواسته بودند، انتخاب می‌کنم. می‌دانید که در آن برهه رفتن به منچستریونایتد چقدر سخت بوده و چه بازیکنانی در آن تیم بازی می‌کردند.

یحیی: من نمی‌توانم بین آقای عابدزاده و بیرانوند انتخاب کنم. هر دو بمب روحیه هستند و زمانی که در گل هستند، خیالتان راحت است. احمدرضا پشت ما بازی می‌کرد و خیال‌مان راحت بود که هیچ اتفاقی نمیفتد. هر توپی می‌آمد با اعتمادبه‌نفس می‌گرفت و روحیه و شخصیت بالایی داشت. وقتی در زمین چنین حسی داشته باشی که گل مفت نمی‌خوری، خیلی به تیم اعتمادبه‌نفس می‌دهد. ما زمانی که احمدرضا بازی می‌کرد، این حس را داشتیم. علی هم وقتی مربی بودم برایم بازی کرده و هر دو عالی بودند و نمی‌توانم یکی را انتخاب کنم.

وریا غفوری: با احترام به همه گزینه‌ها، برای من بهترین گلر آقای حجازی است.

شما هم در این نظرسنجی شرکت کنید و انتخاب خود را درباره بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران در میان بگذارید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.