ماجرای کلوپ و گواردیولا دو مربی نابغه و محترم

به گزارش ورزش آزاد؛

وقتی لیورپول در فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۹ به پیروزی رسید، یورگن کلوپ سرمست در استادیوم واندا متروپولیتانو خوشحالی می‌کرد. مربی آلمانی می‌خواست به رختکن برود که لی نوبز فیزیوتراپ تیم یک گوشی به او داد. کلوپ بعدها گفت: «به صفحه‌اش نگاه کردم نوشته بود پپ. فکر کردم دستیارم پپ لیندرز است اما وقتی صحبت کردم فهمیدم پپ دیگری است.»
پپ دیگر، گواردیولا بود. نوبز تا چند ماه قبل در منچسترسیتی کار می‌کرد و در حالی‌که کلوپ نمی‌دانست چه کسی زنگ زده، گواردیولا برای تبریک تماس گرفته بود. تقریباً پنج سال گذشته و این دو در آستانه شاید آخرین دیدارشان برای قهرمانی لیگ برتر قرار گرفته‌اند، آن لحظه هنوز هم جذابیت دارد. اوج رقابت این دو را در نظر بگیرید و تصور کنید آرسن ونگر به سر الکس فرگوسن یا ژوزه مورینیو به رافائل بنیتس زنگ بزند یا مورینیو به گواردیولا زنگ می‌زد وقتی هر دو در اسپانیا بودند.

1999833

 

کلوپ و گواردیولا هم اختلافاتی دارند اما تفاوتش این است که برای همدیگر احترام قائلند چون می‌دانند دیگری چقدر خوب است. گواردیولا بعد از آن تماس گرفت که تیمش سه‌گانه داخلی را برد و در روز آخر لیگ با یک امتیاز اختلاف نسبت به لیورپول قهرمانی را به دست آورد. شاید با هم شوخی کرده‌اند که هر کدام جامی را بردند که دیگری برایش اشتیاق بیشتری داشت.
اما جذابیت موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم این موضوع چندان غیرمعمول نیست. گواردیولا و کلوپ چند وقت یک‌بار با هم صحبت می‌کنند و واقعاً همدیگر را دوست دارند. احترام متقابلی بین دو تا از بهترین مربی‌های نسل خودشان برقرار است و این زاییده آن چیزی است که خود، مایه اختلاف است: فوتبال. نه مسائل بیرون از زمین، نه حاشیه‌ها و نه انتقادات و سیاسی‌بازی بلکه خود فوتبال. گواردیولا گفته: «یورگن دنیای فوتبال را جای زیباتری کرده است.» و کلوپ گفته: «صرفاً به‌خاطر رقابت نباید بی‌احترامی کرد.»
کلوپ در آستانه بازی امشب در آنفیلد می‌گوید: «احترام برقرار است، با هم حرف می‌زنیم، تلفنی. او سختی‌های خودش را دارد، من هم همینطور اما اینها دلیل نمی‌شود. ما در تیم‌های رقیب مسئولیت داریم اما چرا نباید رابطه دوستانه داشته باشیم.»

رقابت فوق‌العاده و غیرقابل انکاری در سال‌های اخیر میان دو تیم شکل گرفته است. در دسامبر ۲۰۲۲ دو باشگاه به‌خاطر اتفاقات بازی مرحله یک هشتم نهایی جام اتحادیه دو باشگاه بیانیه صادر کردند و اتوبوس سیتی قبل از بازی در آنفیلد در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ مورد حمله قرار گرفت. آن بازی خیلی حساس بود و بعدها فاش شد گواردیولا گفته: «مهاجمان لیورپول خیلی خطرناک هستند، آنها واقعاً من را می‌ترسانند.» لیورپول در مجموع دو بازی ۵ بر یک به پیروزی رسید، محمد صلاح، سادیو مانه و روبرتو فیرمینو چهار تا از گل‌ها را زدند اما شنیدن این حرف‌ها از گواردیولا شوکه‌کننده بود.

1999834

این دو مربی ۱۱ سال پیش برای اولین‌بار در سوپرجام آلمان رودرروی هم قرار گرفتند که دورتموند ۴ بر ۲ به پیروزی رسید و ایلکای گوندوگان، نخستین خرید گواردیولا در سیتی، از جمله گلزنان بود. آن فصل گواردیولا در لیگ و جام حذفی دبل کرد با ۱۹ امتیاز اختلاف نسبت به دورتموند و در فینال جام حذفی تیم کلوپ را شکست داد اما در این یک دهه نسبت به کلوپ دست پایین دارد. آنها ۲۹ بار دیگر با هم روبه‌رو شدند که سهم کلوپ ۱۱ پیروزی و سهم پپ ۱۰ برد است.

اما رفتن به آلمان و رقابت با کلوپ که دو سال ادامه داشت، باعث شد گواردیولا نفس راحتی بکشد، او می‌گفت مورینیو به رقابت میان بارسلونا و رئال مادرید دامن زده و این از نظر جسمی و روحی او را تحت فشار زیادی قرار داده. او در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۱۱ در دورانی که در دو هفته چهار بار با رئال مادرید بازی کردند و مورینیو برای به هم ریختن او و تیمش هر کاری کرد، گفت: «اینجا رئیس لعنتی او است، استاد لعنتی او است. من روی هدفم تمرکز دارم، او اگر می‌خواهد به لیگ قهرمانان خودش بیرون زمین بپردازد.» بارسلونا آن سال سه‌گانه برد.
گواردیولا یک سال در نیویورک استراحت کرد و بعد مقابله با کسی مثل کلوپ برایش عالی بود. صحبت با مورینیو همیشه بر سر حواشی بود اما با کلوپ درباره فوتبال حرف می‌زدند، کاملاً مؤدبانه چون برای همدیگر احترام زیادی قائل بودند.

نکته جالب دیگر اینکه هر کدام از این دو باعث شدند نفر مقابل پیشرفت کند. گواردیولا هرگز در دوران مربیگری خود برای پیروزی برابر کسی به اندازه کلوپ به دردسر نیفتاده بود، کلوپ هم همینطور. جالب‌تر اینکه هر دو برای پیدا کردن راه‌حل غلبه بر دیگری تاکتیک‌های خود را منطبق کردند. گواردیولا از مثلث هجومی کلوپ ترس داشت اما بیشتر نگران پرسینگ استثنایی بود که مربی لیورپول در دوره‌ای از تیمش می‌خواست. کلوپ در طول این سال‌ها تغییر کرده و تیم‌هایش کنترل بیشتری بر بازی دارند و مالکیت توپ را در اختیار می‌گیرند حتی او در تابستان گذشته خط میانی تیمش را کاملاً متحول کرد. گواردیولا هم به بازی مستقیم رو آورده به‌خصوص از وقتی ارلینگ هالند به آن اضافه شده است.
آنها به همدیگر نگاه می‌کنند و در تیمشان انطباق می‌دهند.

1999835

 

این رقابت سخت و هیجان‌انگیز طبیعتاً خسته‌کننده هم است. مثلاً فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ را در نظر بگیرید، تیم کلوپ ۹۷ امتیاز گرفت که چهارمین امتیاز بالای تاریخ لیگ برتر بود اما این فقط برای دومی کافی بود چون سیتی با یک امتیاز بیشتر به عنوان قهرمانی رسید.
هنوز هم تمام نشده. لیورپول جام اتحادیه را برده و ممکن است در جام حذفی به سیتی بخورد ضمن اینکه ۱۱۵ اتهام علیه سیتی در مورد نقض قوانین از سال ۲۰۰۹ وجود دارد. اگر این اتهامات ثابت شود ممکن است هفت قهرمانی سیتی که پنج‌تای آنها را گواردیولا به دست آورده، مخدوش شود و این روی عملکرد هر دو مربی اثر می‌گذارد.
بدون شک کلوپ همیشه با منابع مالی کمتری در برابر گواردیولا قرار گرفته، چه در آلمان و چه انگلیس و این یعنی مربی اسپانیایی با وجود کیفیت فوق‌العاده‌اش اما نیروهای خوبی در اختیار داشته. از طرف دیگر کلوپ ۵۶ ساله است و سه سال بزرگتر از پپ است ضمن اینکه ۹ ماه زودتر از شروع کار او در سیتی به لیورپول آمده است. هر دو خسته شده و انرژی‌شان کم شده است.
قرارداد فعلی گواردیولا تا پایان فصل بعد اعتبار دارد و اصلاً بعید نیست که او هم مثل مربی آلمانی به یک سال استراحت بعد از این دوران پرفشار رو بیاورد. پپ قبلاً هم از استراحت بعد از سیتی صحبت کرده است. جالب اینکه هر دو مربی به کار در تیم‌های ملی ابراز علاقه کرده‌اند، کار در تیم ملی برزیل برای گواردیولا جذابیت خاصی دارد.
هر اتفاقی که امشب در آنفیلد رخ دهد، انتظار نداشته باشید که کلوپ و گواردیولا مقابل هم قرار بگیرند و به یکدیگر بی‌احترامی کنند. اگر چنین شد آن را خارج از رابطه دو مربی بدانید و اینکه فشار کار باعث شده کنترلشان را از دست بدهند. کلوپ گفت: «گواردیولا یک‌بار به من گفت وقتی دیگر مربی هیچ تیمی نباشیم با هم می‌نشینیم و خوش می‌گذرانیم و گپ می‌زنیم اما من گفتم این کار را همین حالا هم می‌توانیم انجام دهیم، مشکلی نیست.»
شاید گواردیولا زودتر برود، شاید هم کلوپ. اما هرچه باشد این یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های لیگ برتر و شاید برترین آنها و حتی بالاتر از فرگوسن-ونگر به پایان می‌رسد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.